Saturday, July 18, 2020

Läti kanuumatk ja lustireis

Neli imetoredat päeva.
- Kahepäevane kanuumatk Koiva / Gauja jõel
- Valmieramuiža õlle-mõis, meie vana lemmik
Sietiņiezise valged kaljud Cesise lähedal Koiva kaldal
- Cesise linn - kindlus, kena kesklinn ja mustade luikedega tiik
- Ligatne linn ja kaljud
- Sigulda linn-lossid-kindlused
- Sigulda bobirada
- Gaiziņkalns, Läti kõrgeim mägi, 312 meetrit
- Tõelise Lätlase kodu Madona lähedal omatehtud rullbiskviidi ja nõges-vaarikatega
Alūksne linn, ülinunnu
- Suur Munamägi. Jäi otse koduteele. Nii käisime ühe päevaga ära Läti ja Eesti tippudes :)

Kanuumatk oli väga leebe. Kaks päeva, 2 x 5 tundi sõitu, allavoolu, 20 ja 25 km. Jõgi on lai, tugeva vooluga, lihtne sõita, ilus ja minu arust igav. Mu kanuu-kaaslased rohkem silitasid vett kui aerutasid, nii et sain korraliku trenni. Kanuud ja logistika korraldas meile makars.lv - kiidan. Matka-öö telkisime Ligatne jõe-kämpingus - kiidan! Matka võtsime hästi kergelt, tegime pause ja käisime ujumas. Ilm oli hea - esimene päev pilvealune, teine päev lauspäike; sain säärtele karmi päikesepõletuse. Koiva on rahvuspark, mootoriga paate jõel ei ole, kanuu ja süstaga sõitjaid see-eest väga palju. Nädalavahetusel ei mahu ilmselt jõele ära :)

Sietiņiezise valged kaljud Gauja ääres on Baltimaade suurim liivakivi-paljand. "Sietins" - sõel. Kaljude sees on läti mägimesilase pesa-augud, nii et kivi on sõelana auklik. Kahjuks ei domineeri mitte mesilased, vaid inimesed - kogu kalju pind on sissekraabitud nimesid ja muud graffitit täis.

Mesilased vs graffiti

Ligatne asula üllatas meeldivalt. Piirkond Siguldast Cesiseni on "Läti Otepää" ja siseturismi põhiline siht. Ligatnes on laste ronimispark, armsad kohvikud ("Zeit Kafe" ja "Vilhelmīnes dzirnavas"), Läti kõige esimese ja tähtsama paberivabriku tehas ning töölis-asula. Muidugi Koiva rahvuspargi kuulsad liivakivi-kaljud ja matkarajad. Kaljudele saab minna nii otsa kui sisse - sinna on uuristatud keldrid. Nagu Piusa noh. Kõik on sildistatud ja muru niidetud ja väga ilus. Ainult töölisasula elu on sajand tagasi, puukuurid ja värk.
Meil jäi käimata Ligatne kuulus tuuma-punker.

Sigulda bobirada on Baltimaade kõige totram tsiviilrajatis ja lisaks on sealt hurmav vaade Koiva ürgorule. Kel sinna asja - käige kindlasti!

Sigulda bobiraja tipus

Gaizini mägi ehk Gaiziņkalns on Läti kõrgeim tipp. Läksime sinna Google targal juhatusel ja jäime metsateele kinni. Meid tuli päästma traktoriga külamees, kes ohkas, et Gaizini juurde viib kolm korralikku teed, aga inimesed ikka ronivad sellele lehmarajale, kustkaudu ei saa ka džiibiga mitte. Kõik "siitkaudu ei saa" sildid võetakse maha ja minnakse ikka. Lehvivate hallide juustega päästeingel vaatas muheda muigega, kuidas me autot ümber pöörates teist korda kinni jäime.
Mägi ise oli okei. Siin on suusanõlv, vaade ja Struve geodeetilise kaare üks punkt.

Alūksne linn ehk Läti Haanja, järve ääres mäe otsas, Läti murdmaa-suusa keskus ja super mõnus koht. Kogu linn on ilus, siin on mõisast tehtud muuseum ja kaunis kirik, kuid kõige toredam oli olla järve-saarel. Avalik ruum parimal võimalikul moel!

Käisime veel Ērgļi küla armsas Kore kohvikus.
Ujusime Sigulda rannas ja lustisime tugevas jõevoolus.
Ujusime Rāceņu järves Madona lähedal. Suur ja mõnus liivarannaga ujumiskoht.
Ööbimised Cesises ja Siguldas saime läbi AirBnB.
Olime kuuekesi - Kati-Kaur-Iida, Kai, Ingrid, Inger.
Õppisime ära läti keele sõnad: pils - kindlus, sala - saar, kalns - mägi.
Kogu reisi hind oli umbes 100 eurot inimese kohta. Selle sees ööbimised, bensiin, kanuurent, ühised poe- ja restoraniarved. Lisaks kohvikud, jäätised ja õlu igaühe oma himude ja kauka järgi.

1 comment:

Epp said...

NII tore!!
Ma olen sealkandis palju käinud. Aluksne lähedal oli veel üks vahva linnake, Ape.