Monday, October 10, 2011

Facebooki alatud kavala listid

Vihastasin täiega Facebooki peale.
Põhjus: "Smart groups" meelitab mu sõpradelt minu andmeid välja.
See on kuratlikult kaval ja alatu ja sellest ei ole mingit mõistlikku pääsu.

Algas nii:
FB ütles, et neiu K on mu kodulinnaks pannud Tallinna.
Vihastasin.
Kust võtab K jultumuse FB-le minu andmeid anda!
Ja panin neiu K blokki (isegi topelt; unfriendisin, ja nüüd kirjutan tast siin blogis).

Sain muidugi aru, et pahandan vales suunas. Süüdi pole K. Süüdi on Facebook ise, mis KÜSIB mu sõpradelt minu kohta. Aga mis viisil? Ma polnud seni märganud.
Veidi Googlet ja selgus:
1) Facebooki on tekkind featuur "smart lists". See grupeerib su sõpru asukoha, töö, kooli ja pere järgi.
2) Smart = automaatne. Võtab profiilist andmed ja koostab sellekohased grupid.
3) Kuna K kodulinn on Tallinn, on tal grupp "Tallinna ümbrus", kus sees sama kodulinnaga sõbrad.
4) Gruppi saab sõpru lisada ka käsitsi. K võttis ja lisas mind "enda Tallinna sõprade" listi.
5) Sellega õppis Facebook ära, et ka minu kodulinn on Tallinn.
6) Facebook küsis mu käest kinnitust, et kas ta tõesti elab Tallinnas. Ja seda ma siis nägingi.

Tundub mõistlik, eks.

Miks ma siis arvan, et see funktsioon on geniaalselt kaval ja alatu?

Sest see paneb MINU sisestama andmeid MINU SÕPRADE kohta.

Ma tegelikult ei häbene ennast. Mu kodune aadress, telefon, e-mail, laste nimed, mini-CV on kõik netis väljas. Aga ma tahan, et see info oleks MINU kontrolli all. Tahan - kirjutan (ja lasen Googlel indekseerida), ei taha - ei kirjuta.

Facebook toimis seni samal põhimõttel.
Aga enam mitte.
Nüüd on mu sõpradel huvi minu profiili ise muuta.
See on väga põhimõtteline vahe.

Ei aita ka see, kui ma sõprade muutusi ei kinnita - mis öeldud, see öeldud, isegi kui profiilis välja ei paista.

FB võidab sellega mitmel viisil:
- sõprade grupeerimine on kasulik, aga väga tüütu. Automaagia on siin abiks.
- FB saab kätte profiili-info ka nende kasutajate kohta, kes seda ise sisestada ei taha.
- FB saab kasutajate graafi palju täpsemaks. 
Ja kasutajale endale tundub, et see kõik on tema mugavuse huvides!
Tõesti, nupukas.

Ma ei teagi, mida teha. Mul tegelt tõesti poleks probleeme Facebooki kogu oma avalik info sisse kirjutada. Olekski nagu teema läbi. Aga ma ei taha. Sest ma olen tige. Sest Facebook on pannud mu tuttavad mu privaatsust rikkuma. Ja nii kavalalt, et nad ei saa ise arugi.

Mida siis teha?
Variandid:
- kustutan konto - oli esialgne reaktsioon, aga seda vist ei tee
- kirjutangi, et elan Talinnas, töötan Skypes, õppisin TÜ-s
- täidan profiili valeandmetega.

Neiu K ees tuleks vist vabandada...
Või siis ikka ei tuleks!!!
Ise on süüdi, et sellist värdjalikku sotsvõrku kasutab!

No comments: