Jalgratas ja raudtee
Uurisin jalgrattaga raudtee ületamise teemat.
Panen kirja.
Seaduste väljavõtted on kaldkirjas.
Raudtee jalgarattaga ületamist reguleerivad:
Liiklusseadus, https://www.riigiteataja.ee/akt/117032011021?leiaKehtiv
Raudteeseadus, https://www.riigiteataja.ee/akt/112122018060?leiaKehtiv
Raudtee tehnokasutuseeskiri https://www.riigiteataja.ee/akt/119022019026?leiaKehtiv
Liiklusseaduses on raudtee ületamise kohta kolm paragrahvi:
§ 19. Liikleja kohustused raudtee ületamisel
§ 59. Raudtee ületamine
§ 60. Raudtee ületamise piirangud
Mitte ükski neist ei piira raudtee ületamist jalgrattaga sõites.
Ratas on LS § 2 järgi sõiduk. Sõidukiga võib raudteest üle sõita raudteeülesõidkohal. See on LS termin: § 2 65) "raudteeülesõidukoht on tee ja raudtee samatasandiline lõikumiskoht". Seega - kui sõidutee, kõnnitee, jalgratta- ja jalgtee ristub raudteega, võib sealt LS järgi ka üle sõita. Muidugi võib märkide või muude vahenditega seda liikluskorraldust konkreetses kohas muuta ja piirata.
ER valetab.
Liiklusseadus, https://www.riigiteataja.ee/akt/117032011021?leiaKehtiv
Raudteeseadus, https://www.riigiteataja.ee/akt/112122018060?leiaKehtiv
Raudtee tehnokasutuseeskiri https://www.riigiteataja.ee/akt/119022019026?leiaKehtiv
Liiklusseaduses on raudtee ületamise kohta kolm paragrahvi:
§ 19. Liikleja kohustused raudtee ületamisel
§ 59. Raudtee ületamine
§ 60. Raudtee ületamise piirangud
Mitte ükski neist ei piira raudtee ületamist jalgrattaga sõites.
Vähe sellest - LS lubab ratturil raudteest üle sõita ükskõik ka kõnni- ja kergliiklusteed pidi.
Ratas on LS § 2 järgi sõiduk. Sõidukiga võib raudteest üle sõita raudteeülesõidkohal. See on LS termin: § 2 65) "raudteeülesõidukoht on tee ja raudtee samatasandiline lõikumiskoht". Seega - kui sõidutee, kõnnitee, jalgratta- ja jalgtee ristub raudteega, võib sealt LS järgi ka üle sõita. Muidugi võib märkide või muude vahenditega seda liikluskorraldust konkreetses kohas muuta ja piirata.
LS ei defineeri raudtee üle käimise kohta / raudteeülekäigkohta üldse mitte kuidagi. Tavalise ülekäigukoha definitsioonis (LS § 2 99) on raudtee ületus selgelt välja jäetud, kuigi trammitee on näiteks sees.
Raudteeseadus ei piira ega korralda liiklust mitte kuidagi. Ei saagi piirata, sest RTS reguleerimisala on väga kitsas. See on seaduse alguses (§ 1. Seaduse reguleerimisala) välja toodud - RTS käsitleb infra haldamist ja raudtee-ettevõtjate enda kohustusi.
Raudteeseadus ei piira ega korralda liiklust mitte kuidagi. Ei saagi piirata, sest RTS reguleerimisala on väga kitsas. See on seaduse alguses (§ 1. Seaduse reguleerimisala) välja toodud - RTS käsitleb infra haldamist ja raudtee-ettevõtjate enda kohustusi.
RTS küll viitab Liiklusseadusele, kuid vvalesti, sest kasutab terminit "raudteeülekäigukoht", mida LS ei defineeri.
Niisiis ei piira ei Liiklusseadus ega Raudteeseadus raudtee jalgrattaga ületamist kuidagi, vastupidi, see on lubatud kõikjal, kus on mistahes sorti tee.
Eesti Raudteele see olukord ei meeldi. Seadusi muuta nad ei saa, küll aga tõlgendada.
Tsiteerin neid nüüd.
See tsitaat on avalik, ka mulle vastuseks saadetud kiri oli täpselt sama sõnastusega:
Eesti Raudtee Diskussioon antud teemal on väga tänuväärne, täname probleemi tõstatuse eest! Eesti Raudtee ja teised õiguslikud järelvalveorganid tuginevad siin raudteeseadusele, paragrahv 38 (https://www.riigiteataja.ee/akt/122052018010), mis ütleb, et raudtee ülekäiku võib ületada ainult jalakäijana, mida teadupärast ratta seljas olevad inimesed ei ole. Oleme tellinud nii raudteeseaduse kui ka liiklusseaduse õigusliku analüüsi, mis tõlgendab seadusi järgnevalt: raudteeülekäigukohal on jalgrattaga sõites raudtee ületamine keelatud. Raudtee ületamine raudteeülekäigukohas jalakäijana (lükates jalgratast) ei ole keelatud. Oleme nõus, et liiklusseadus seda üheselt välja ei too, kuid oleme selle murekoha tõstatanud ning tegeleme sellega, et see ka seal selget sõnastust leiaks. Seniks aga oleme ülekäikudele paigaldanud kollased tahvlid, kus on selgelt viidatud, et ratta seljas ületada ülekäiku ei tohi.
ER valetab.
RTS ei ütle midagi sellist. RTS ainult viitab Liiklusseadusele:
§ 38. Raudteeületuskohad
(1) Sõidukid, jalakäijad ja aetavad kariloomad võivad raudteed ületada ainult selleks ettenähtud ja tähistatud raudteeülesõidukohtades ning jalakäijad raudteeülekäigukohtades liiklusseaduse alusel sätestatud korras.
(1) Sõidukid, jalakäijad ja aetavad kariloomad võivad raudteed ületada ainult selleks ettenähtud ja tähistatud raudteeülesõidukohtades ning jalakäijad raudteeülekäigukohtades liiklusseaduse alusel sätestatud korras.
Märkame sõna "raudteeülekäigukoht", mis on mõlemas seaduses määramata.
See lõik ega RTS tervikuna ei üle seega mitte midagi.
Ka raudtee tehnokasutuseeskirjad ei ütle raudtee ületamise kohta midagi uut, vaid viitavad "Liikluseeskirjale":
37. Jalakäijatele raudtee ületamine, sõidukite ja liikurmasinate sõitmine ning kariloomade ajamine üle raudtee on lubatud ainult selleks ettenähtud ja nõuetekohaselt tähistatud kohtades. Liikleja peab raudtee ületamisel täpselt järgima liikluseeskirjas selleks toiminguks ettenähtud korda.
Liikluseeskiri lõpetas olemasolu... ammu.
37. Jalakäijatele raudtee ületamine, sõidukite ja liikurmasinate sõitmine ning kariloomade ajamine üle raudtee on lubatud ainult selleks ettenähtud ja nõuetekohaselt tähistatud kohtades. Liikleja peab raudtee ületamisel täpselt järgima liikluseeskirjas selleks toiminguks ettenähtud korda.
Liikluseeskiri lõpetas olemasolu... ammu.
Ainus paber, mis tegelikult midagi ütleb, on sama tehnokasutuseeskirja lisa nr 4.
Aga määruse lisa ei saa kodanikult võtta ülema astme seadusega antud õigusi.
On veel kolmandad osapooled - politsei ja maanteeamet. Nendega suheldes tuleb välja, et neil pole seadustest üldse aimu. Nemad lihtsalt kordavad Eesti Raudtee soovmõtlemist, et "ei tohi".
Kokkuvõte:
Liiklusseadus ja Raudteeseadus lubavad rattaga raudtee ületamise, sõites, ükskõik millist teed pidi.
ER on tellinud õigusanalüüsi, mis tõlgendab neid seadusi ja muid määrusi nii, et nagu ei tohiks.
Kui Eesti Raudtee peab liiklusseadusest aru saamiseks ja selle enda meele järgi pööramiseks eraldi õigusanalüüsi tellima, siis mida peab tegema tavaline liikleja?
Samal teemal kirjutab Sakala:
https://sakala.postimees.ee/6809768/jalgrattur-voib-raudteest-ule-soita-autojuhi-kombel
Artikkel on muidu okei, aga mõlemad seal tsiteeritud allikad - politsei ja ER esindaja - valetavad Raudteeseaduse osas nii et suu suitseb. RdtS ei reguleeri liiklust, seega ei sea ta jalakäijale ega jalgratturile mitte mingeid keelde ega piiranguid.
Samal teemal kirjutab Sakala:
https://sakala.postimees.ee/6809768/jalgrattur-voib-raudteest-ule-soita-autojuhi-kombel
Artikkel on muidu okei, aga mõlemad seal tsiteeritud allikad - politsei ja ER esindaja - valetavad Raudteeseaduse osas nii et suu suitseb. RdtS ei reguleeri liiklust, seega ei sea ta jalakäijale ega jalgratturile mitte mingeid keelde ega piiranguid.
No comments:
Post a Comment