Wednesday, April 11, 2018

Digitaalse rajaplaneerimise koolitus

Tipikate rattamatka-klubi tegi.

Garmin Basecamp
Garmini soft radade joonistamiseks.
Täiesti iganend ja imelik UI. Elab mingis ulmas, kus inimestel on spets GPS seadmed ja nad kasutavad ainult neid. Igal sammul peab teadma trikke, ilma nendeta on elu väga valus. Siiras rahus joonistab ekraanile kaks IDENTSET ikooni, mis teevad eri asja. Kasutaja, nuputa, mis mida teeb!
Aga kui käe sisse harjutada, siis ilmselt töötab küll.

OruxMaps
Mobla kaardi-rakendus.
Minu jaoks kaugelt liiga kirju, aga hea teada, kui on mingit "võimsamat" riista vaja.

Online radade plaanimise ja joonistamise vahendid:
Facilmap, https://facilmap.org
Umap, http://umap.openstreetmap.fr/en/

Video-kaardistuse vahendid, millega saab korraga kaarti ja rada vaadata.
Garmin, GoPro.

Mulle kui matkajale oli see hariv, aga mitte eriti kasulik.
Ma arvan, et ka järgmised aastad matkan ma paber-, mitte digi-kaartidega.
Samas - eks näeb, mida suvi toob.

Kuid tarkvara-tööstuse vaatest oli ekstra põnev:

1) Kogu soft, ja tõesti KOGU soft, on puhtalt lipp lipi peal. Mitte miski ei tööta korralikult, igal pool on sada bugi või jaburust, millest ümber saamiseks tuleb teada mingeid nippe. ("Salvesta fail formaadis X, lae samasse programmi uuesti sisse ja vot kus siis hakkab tööle.")

2) Ka suured hiiud (loe: Garmin) ei suuda normaalset tarkvara teha. BaseCamp nägi välja nagu eelmine sajand. Sinna kaartide lugemine oli häkk häki otsas.

3) Online teenused tulevad ja võidavad varem või hiljem. Ka neil on puudusi, aga nende vahel on kergem vahetada ja nad kompenseerivad üksteise vigu paremini.

Kokkuvõttes super koolitus. Sai ühe õhtuga näha sama töö mitut / kõiki külgi. Ja räägiti kogemuse pealt. Teised kuulajad olid samuti asjalikud ja digi-kaartidega ilmselgelt palju tööd teinud.

Aitäh tipikatele ja Jaanusele!

1 comment:

Anonymous said...

Võib juhtuda, et probleem on kaugemal, kui kasutajaliides.

Eesti kaarti ei saa lugeda, sest kaardi tarkvara ei tunnista koordinaatide süsteemi.
See tundub semantiliselt vale, meie tehnikutel on mõnus ja tööd rohkem, tehniku vaatenurgast mõistlik, aga kõikide teiste jaoks jama. Samas raamatupidaja vmt prof tööriist näeb välja igav, tuim ja ebamugav, kuid praktikas töötab hästi, näiteks maamõõtjad kategoriseerivad punkte numbritega, 100 on äravool, 101 on veetrass, 102 on side, tabelit hoitakse ainult peas, töö kiiruse ja täpsuse puhul UI ei aita.
Ehk terve see maailm ei ole mitte kasutaja vaid tehniku vaatenurgast.
Siin meenub juhtum, kui GPS juhtimise puhul eksiti Eesti formaadiga, teine formaat oli 10m nihkes, reaalaja ehk dif GPS täpsus oli +- 5cm ja nihkega 10m.

Salvestamist ja lugemist kasutati üleliigse info filtreerimiseks, antud juhul waypoint nimed.
Mingis mõttes on küsimus andmete semantikas ja muutmises, inimese enda tehtud track joonistati samas formaadis, kui "Kristiine ristmik". Võib juhtuda, et kusagil on eraldi kirjas Kristiine ristmiku skeem, ei tea. Teises formaadis kadusid nimed.

Räägiti ka formaatide kaosest. See on nii andmestruktuurid kui semantika.

Interneti kaardimajandusse mina ei usu, google maps on hetkel juba pigem arengu pidurdaja ja kõik konkurendid tõmmatakse maha. Inimesed kasutavad jätkuvalt lauaarvuti rakendusi sest need on tõsiseks tööks paremad ja ei ole vahel eriti läbu HTML / javaskript transleerimist (slack chat klient võtab jooksvalt 400mb mälu ja on ikka aeglane, kuna on vist elektroni peal, normaalne oleks 4mb). Inimesed laevad enda uusi telefone iga päev või mitu korda päevas (mina laen sama üle 4-5 päeva).

Garmin kotib teadlikult, teda ei huvita moodne nutitelefoni ja äpp klient, ta müüb füüsilisi (ja kuluvaid) asju, omab täielikku kontrolli.
On seadmed, mis on mõeldud töötama, nende UI võib olla vana, aga nad töötavad piisavalt hästi.
Mobiiltelefoni / online rakendusest rääkiv ei ole olulist raha maksev klient. Maksab see, kes ei taha / saa lubada probleeme, kellel on vaja sõltumatust, kõike seda Androidi kaost, näiteks merel ei ole Androidist mingit kasu (väga paljudel telefonidel oli assisted GPS).
Maksab reaalaja GPSi omanik, seade maksab vast 10k, teenus vast 1k / y, täpsus 10cm, Galileo puhul vast isegi 1cm.

Raja mõttes, meenutades meie pühapäevast sõitu, track ette valmistamine võib meid tõmmata rohkem metsa vahele, kuid kaotab eksimise rõõmu.
Kui tunned huvi, võin teha Lahemaal ühe minule tuttava näite konkreetsete teedega, kus ilma ette valmistatud kaardita sõidaks tõenäoliselt teisiti ja oluliselt igavamalt.
Paberkaardi nähtava ala suurus on muidugi teises suurusjärgus, isegi võrreldes väga suure monitoriga.

See oli jah väga hea koolitus. Minule meeldis eriti idee kaardi järgi videolõigu otsimine / vaatamine, ehk salvestad oluliselt rohkem videot kui plaanid üldse kunagi vaadata.