Saturday, February 22, 2020

Ujumine, ühe käe ja soomustega

Ajalugu: https://kurinurm.blogspot.com/2018/10/ujumisest.html
Võrdluseks 2019 suvi: https://kurinurm.blogspot.com/2019/07/kuhu-minna-ujuma.html
Ja 2020 talv: https://kurinurm.blogspot.com/2020/01/uus-hingamine.html

Olen septembri lõpust saadik pidevalt ujumas käinud. 5 kuud, umbes 3x nädalas.
Viimased poolteist kuud ka Revalis ujumis-kursusel.
Tulemused.
- parem käsi on õlast valus.
- juuksed on läinud imelikult karedaks.
- nahk on muutunud kuivaks ja kipitab, ilmselt kasvavad soomused.
- olen õppinud ühe käega ujuma.

Selili ujumine: 
Ainult jalgadega ujudes liigun täitsa okeilt.
Vahelduva käte tööga vingerdan vasakule ja paremale ja on jube tobe.
Paaris käte tööga liigun üsna hästi, aga pea on kogu aeg vee all.
Ujuda suudan vaid ninaklambriga, muidu on kohe vesi ninas ja upun. Kui käsi ei kasuta, siis saan klambrita hakkama. Aga iga käetõste toob uue laine üle näo.
Vingerdamine on vist sellest, et ma ei aseta kätt otse pea kohale ette, vaid külje peale, ja tõmban üsna tugevalt. Probleem algab õlaliigeste vähesest liikuvusest, nende tõttu on ka küünarliiges kõver.
Ma nüüd vähemalt tean, kuidas selili ujuma peaks. Kaks kuud tagasi ei osanud _üldse_.

Krool:
Ujun "ülekandega" krooli.
Töötab vaid üks käsi korraga; teine käsi hakkab tõmbama, kui esimene on ringiga ees tagasi. Selline tõmme on pikk; käsi tuleb veest välja sirgelt ja kaugel taga, viskub suure kaarega ette tagasi, esimene "libisev" käsi on abaluust ette sirutatud, keha tõmbamise (ja hingamise) suunas välja pööratud.
See on ootamatult efektiivne ujumisviis. Rahulik, rütmiline. Mitte kuigi kiire, aga - see ei väsita!

Tavaline kahe-käe-krool on aga ikka liiga raske. "Normaalse" rütmi juures ei jõua ma tehnikale tähelepanu pöörata. Välja ei tule pmst miski. Muidugi olen ma kahe käega ujudes kiirem kui ühega, aga - 50 meetri järel on õhk otsas.

Ka vasakule hingamine ei tule välja, aga kogenud ujujast sõber kommenteeris seeepeale "ja mis siis? ära siis hinga vasakule, ma ka ei hinga".

Konn:
On endiselt mõnus. Ma poole ajast puhkan :) ja liigun seejuures sama kiiresti kui teised. (No muidugi on sportlasi, kes on must poole kiiremad.)

Paar trenni on veel jäänud. Näis, kas need teevad sünkroonse tava-krooli paremaks. Aga kui ei tee, siis ma vähemalt tean, mis harjutusi tuleb harjutada.

Kui kursus läbi, tõmban ujumise 1-2 korra peale nädalas.
Ehk ei kasva ikka soomustesse?

Kursust aga soovitan täiega, väga tore treener on!!!
Nikita ja Reval Sport.
Tal on nii päris algajate kursus kui minusuguste "natuke juba oskan" oma. 

Edit, november 2020:
See ühe-käe-krool on hämmastavalt efektiivne ujumisviis. Ujusin suvel nii järvedes kui meres sellega väga pikalt. See ei väsita _üldse_, ma võin tiksuda tunde ja kilomeetreid. Tempo on basseinis täpselt 2 km/h, ma ujungi 2 km järjest vähem kui tunniga. Avavees olen veidi aeglasem. 

Kuid õiget, päris, kahe-käe krooli ma selles elus ära ilmselt ei õpi. 

9 comments:

notsu said...

Kreemi või ihupiima on sul vaja, vat mis. Ma ka ei teadnud, misasjad need on, kuni samuti ükskord soomused ähvardasid kasvada. Apteeker siis soovitas üht koma teist.

notsu said...

ps: kui sa sellist vesist elustiili edasi harrastad, siis niisama jättes läheb tõenäoliselt hullemaks. Vesi peseb nahalt kaitsva rasvakihi maha, järelikult tuleb ise juurde määrida.

Marca said...

Ma sattusin basseinivee tõttu nahaarstile lausa. Ei aidanud mingi kreemitamine, ainult allergiarohi ja enne magamaminekut Xanax, sest siis ma magasin sügavalt (!) ega süganud ennast läbi une. Sellest sügamisest olin verevalumeid täis. Sai selgeks, et tihe kloorivees viibimine ei ole minusugusele mõeldud.

Evelin said...

Käisin kunagi Õismäel Nikita juures - ta on parim. Lapsena uppumist kogenud keskealine naine sai teise trenniga surmahirmust üle.

TT said...

Naised te ilmselt ei kujuta ette, et paljudele meestele (kõigile mu tutvusringkonnas) on keha peale rasvase olluse määrimine üks õudsemaid kogemusi. Päikesekreemi jätaks panemata kui vähegi võimalik, kui peab siis kasutaks hea meelega kummikindaid. Peale kreemitamist pean käed eriti hoolikalt mitu korda seebiga sellest saastast puhtaks pesema. Soomuse selga kasvamine on kreemitamise kõrval tühiasi. Samas ei julge üldistusi teha, mõnele mehele äkki meeldib.

Ujumise koha pealt tore kuulda edusammudest. "Ühe käe" kroolist polnud kuulnudki, peaks proovima kui järgmine kord vette ronin. Ma olen ka varem maininud, aga mul aitas krooli puhul väsimuse vastu tihem hingamine (iga kolmas tõmme, seega vaheldumisi kahelt poolt) ja rahulikum tempo. Selili ujudes lainet ei teki aga tõmban käega nii palju vett üles, et see pritsib näkku. Segab kui prillideta ujudes silma läheb. Konna ei oska efektiivselt ehk siis mingi märgatava kiirusega ujuda. Liblikat ühe basseini laiuse siis toss väljas.

Kaur said...

Määrimine - mhmh.
Aitäh.

Ühe-käe-krooli õige nimi on "ülekandega krool".
Inglise keeles "catch up crawl".
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=ExVPQDaOrHY
Jutt:
https://www.nabaiji.co.uk/advice/top-5-front-crawl-arm-drills-a_25754

Narva Mari said...

Kloori mõjub väga juustele ja nahale käisin 3a. vahelduva eduga 3-5x nädalas ujumas, lõpetasin kuna tekkis allergiline nohu klooriveest. Ma ei tea miks sa ennast piinad selle hingamisega krooli ujumisel, võta toru kui muidu ei saa hingata uju sellega.

Morgie said...

Juustele tuleb leida palsam, muidu oled varsti kiilakas. See muidugi lahendab karedate juuste probleemi üsna tõhusalt - mina osalt selle tõttu loobusin ujumisest.

TT - olen kuulnud, et eriti mehised mehed põhjamail ja enne kliimasoojenemist määrinuvat oma nägusid hülgerasvaga, et külm ära ei võtaks, nii et kõik sõltub motiveerituse astmest. Päikesekreemi ei usu mina ka, tuleb lihtsalt vähem päikese käes olla. Aga kloorivesi ei ole inimese loomulik elukeskkond.

Kaur said...

Aitäh kõigile. :)

Plaan on lihtne - ja sissekandes kirjas: hakkan ujuma korra nädalas.
Tuleb kevad, orienteerumispäevakud, õhtused rattasõidud, varsti saab ka avavette ujuma minna. Bassein on oma töö selleks korraks enam-vähem lõpetanud.