Monday, April 18, 2016

Vox Clamantis - Morning Star

Aeg-ajalt saab tekib mul tahtmine kultuurne olla või õigemini sellega eputada ja ma ütlen mõnele peenemale kontserdikutsele "jah". Nii sattusin täna Nigulistesse V.C. kontserdile. David Lang, Helena Tulve, Pärt ja veidi vanamuusikat.

Ausalt - nagu pärleid sigade ette.

VC mulle tegelikult meeldib.
Ja ma kuulan vabatahtlikult igast keskaegset pillimängu ja üldse.
Aga tänane oli liiast, ausalt.
Nii Tulve kui Lang kaugelt üle minu arusaamise (ja üldiselt ka nautimise) läve.

Kava (et ma saaks ise pärast netist järelkuulata):
Gregoriaani introitus - Resurrexi
Arvo Pärt - Morning Star
Gregoriaani graduale - Haec dies
Helena Tulve - I Am a River
Gregoriaani responsorium - Amo Christum
David Lang - again
David Lang - i want to live
Guillaume de Machaut - Ay mi! dame de valour
David Lang - for love is strong

(Kõik on netist kenasti leitav, isegi Tulve.)

Ja tsiteerime ka reklaami:
Helena Tulve ulatuslik kooriteos "I Am A River" XIII sajandi Pärsia müstiku Rûmî tekstile ning XIV sajandi prantsuse helilooja Guillaume de Machaut lüüriline virelai "Ay mi".

Virelai!!
Ma polnud sellist sõna kuulnudki.
Õige sõna oleks pigem "ving" - mingi onu nutab, et lemmikdaam talle üldse tähelepanu ei kingi.

3 comments:

notsu said...

virelai tähendab etümoloogililselt "keerutamise laulu" (tüvi on "virer" ehk keerutama, tuleb ld sõnast "vibrare" ehk võnkuma/kiikuma/kiigutama) st umbes sama, mida ballaad - lugu, mille järgi tantsitakse. laulu teksti sisu võis olla misiganes. iseasi, et paljud tänapäeva esitused ei ole eriti tantsulised. huvitav, kas Machaut' ajal olid, või oli varasem tantsuloovorm juba "puhtaks kunstiks" muteerunud (no umbes nagu "Ilusal sinisel Doonaul" on kena kuulata, aga tantsida juba mõnevõrra keeruline. või need tantsulooteemad, mida Bach südamerahuga kirikumuusikas kasutab) - Machaut' ajal oli muusikaelu põnev, uusi moode tuli kiiresti peale ja vabalt võis selline muudatus juhtuda.

Daami tähelepanu puudumise üle ohkamine oli lihtsalt standardteema; nii standardne, et sellist teksti võis täiesti varjamatult produtseerida ka vaimulik (nagu Machaut).

Kaur said...

Jaa, ma lugesin suisa "uue kunsti" artikli läbi, https://en.wikipedia.org/wiki/Ars_nova. Kui mitte muud, siis uusi asju avastama panevad need kontserdid kindlasti. Iida jõulupeol läks üks barokne pala veidi ämbrisse ja ma järelkuulasin seda ja nüüd olen hea mitu kuud mingit vanamuusikat avastanud. Neile annab (kooris) muusikaajalugu Reinut Tepp, keda ehk tead?

Eks jah, daamide tähelepanu on standardteema ka 21. sajandil.

notsu said...

... aint et praegu on vähem standarditud. Toona oli üsna kindel reglement, kuidas sellest igatsemisest peab kirjutama, või osalt isegi selle kohta, kuidas seda peab elama. (nt abikaasade vahel olevat selline daamikultuse harrastamine sündmatu olnud.)

Reinut Teppi tean, aga ei tunne isiklikult. Ta on mõne mu sõbermuusikuga koos kontserte teinud vahel.