Monday, April 26, 2021

Kus matkata?

Tahaks minna matkama, aga ei tea, kuhu?
Mul on see küsimus kogu aeg. Selgub, et teistel ka.
Mõtleme siis koos.

1) Hooajaline matk.
Kas just nüüd on aeg mingiks matkavormiks, mida muul ajal enam ei saa? Siis tuleb teha just seda. Enamasti see piirab ära ka kohad. Aprill on jõgesid pidi sõitmise kuu. Ja kui endal paati pole, tuleb teenust osta. Seega uurid, kes mida kus korraldab. Neid jõgesid ei ole üldse palju - Põltsamaa, Ahja, Võhandu, Loobu, Keila, paar veel. Helistad ja ongi olemas. Suusamatka ajal leia kodulähedane lage raba. Külmal talvel vali mõni jäätunud laht või siseveekogu ja käi sellel. Suvel käi süstaga väikesaartel.

2) Kus käivad kommerts-tegijad?
Kulgejate klubi, Waypoint, HikingEstonia, SajaRajaRetked ja kohalikud matkaseltsid teevad lahedaid asju. Vaata, kus nad käivad. Kui tahad, mine liitu. Või ole laisk ja kopeeri marsruuti. 

3) Kus käivad teised inimesed?
Õigemini, kustkaudu neid leida?
See on hea, kuid hea vastuseta küsimus. Mul on mitu sõpra, kes matkavad lakkamatult (palju palju rohkem kui mina) ja panevad pilte üles, aga mingit ülevaadet ega radu neilt ei saa.

Paar allikat:

4) Mida soovitab kohalik omavalitsus ja turismiäri?
Üldiselt soovitab teenuseid, mitte matkaradu, aga mõnkord siiski.
https://www.puhkaeestis.ee/ https://visitharku.com/ https://visitpeipsi.com/ http://www.visitpandivere.ee/ ja nii edasi. Tasub sirvida küll.

5) Aga mis mind ennast üldse huvitab?
Kõige parem on rada ise kokku panna. Mõtle paar asja, mida sa tahaks päriselt näha (karstiala? raketibaas? mõis?) ja siis vaata, mis nende vahel veel on. ALATI midagi on.

6) Kui muu ei aita, vaata matkaradade kaarte ja otsingut.

7) Muud ideed:

  • Võta suvaline jõgi või veekogu kallas ja kõnni piki seda, võimalikult vee lähedal. Elamus on garanteeritud. 
  • Tee rattaga ring millegi ümber, näiteks ümber raba või looduskaitseala või linna või järve.
  • Mine sõbrale külla, aga rattaga ja võimalusel asfalti vältides. 
  • Mine ühest rongipeatusest teise. Aegviidu - Lehtse oli täiesti super marsruut. 
  • Looduskaitsealad - eriti maastikukaitsealad - on seal mingil põhjusel. Mis see on? Mine vaata.

8) Youtube ja TikToki jne matka-video-kanalid.
Mulle ei meeldi ükski, aga kui sulle meeldib, siis palun lisa kommentaari!

Ja lõpetuseks viit minu kogutud kaartidele:
https://sites.google.com/site/kurinurm2/matka-asjad/eesti-kaardid

8 comments:

Lendav said...

Ma tooksin eraldi välja veel ma maa-ameti kaardirakenduse, kus on võimalik marsruudi kokkupanemisel leida toredaid lisapunkte, mis võivad muidu kahe silma vahele jääda. Minu lemmikud on pärandkultuuri rakendus, kohanimeregister ja looduskaitsealused objektid.

Kaur said...

Kaarte on miljon - vaata mu kaardi-lehe viiteid. Aga see ei puutu hetkel asjasse. Küsimus on "kuhu üldse minna ja kuidas saada ideid?". Mitte "mismoodi leida juba valitud piirkonnast v või rajalt veel rohkem põnevaid objekte".

TT said...

Väärt postitus, pean bookmarkima juhuks kui see suvi ikka Eestisse õnnestub tulla. Kui mõelda siis ise matkaraja kokku panemine on paras väljakutse, eriti päriselt metsikus looduses, kus sul pole täpseid kaarte ega moblalevi aga samas hullult põnev. Eestis olen omaette rattaga sõitnud kuid metsas umbes hulkumine pole pähe tulnud. Ma millegi pärast ekslikult arvasin, et Eestis lihtsalt pole piisavalt suurt asustamata ala - piiritu kõnnumaa sündroom, mis muud :D

Kaur said...

Ise matkaraja kokkupanemine on PÕNEV!!!!

Valid piirkonna, põhilised huvipunktid, siis hakkad spets-kaarte järjest läbi lugema.

Indigoaalane said...

Põnev on jah, aga keeruliseks teevad nn piirangud ( st enda poolt seatud tingimused). Nt kui rada pole ring, siis oleks vaja algusesse ja lõpust kuidagi koju saada. See tuleb läbi mõelda ja tõmbab kohe päris mitu huvitavat kohta nimekirjast maha.

Eesti ilm seab pisut piiranguid. Mul ootavad mitu 23 + km rada, nüüd on juba piisavalt valge, et see päeva jooksul läbi käia . Pimedas käimine on ka äge, aga teistel tingimustel.

Siis ei meeldi mulle maanteeservad, point peaks olema ikkagi värske õhu hingamine.

Igatahes, tänan abi eest :) Päris mitu head linki.

Marca said...

Mina olen huvitavaid radu avastanud tänu geopeitusele. Eestis on juba päris mitu rada, kus korraga palju aardeid, mitte ainult 1-2. On erinevaid pikkusi, raskusastmeid, isegi veeteedpidi läbitavaid radu on vähemalt kaks siin minu kandis. Mulle meeldib, kui on mingi eesmärk veel peale niisama looduse nautimise.

Anonymous said...

Lisaksin 2 äppi:
- Wikiloc - kasutajad saavad ise oma marsruudid siia kirja panna ja kõike kuvatakse google mapsilt laenatud satelliidikaartide peal.
- mapy.cz - näitab märgistatud matkaradu.
Mõlemis on matkaradu ka Eestis.

Kaur said...

Aitäh!
Mõlemat olen kuulnud, ilmselt ka vaadanud.
Kuid heidan pilgu peale.

Oleks väga tore, kui tekiks Eestis isetehtud matkaradade jagamise kogukond.